Första dagen i skolan kunde varit bättre

Okej så jag idag började jag skolan och man hade ju kunnat hoppats på en bättre start. Jag och min värdmamma var i skolan förra veckan för att se vilket klassrum jag skulle ha och så att jag skulle hitta rätt idag när jag började. När jag kom till skolan idag så visste jag exakt vart jag skulle, men ingen var i klassrummet och jag ville inte gå in och sätta mig själv så jag stod i korridoren och såg antagligen ut som en vilsen hund (är det så uttrycket är? Jag har glömt??). Efter ett tag så började iaf klassrummet fyllas på och även jag gick in, blev jättetrevligt bemött och kunde svara på de flesta frågorna, och tro mig det är många.. Efter det ringde klockan och alla satte sig, läraren kom in och först fattade jag ingenting tills jag insåg att hon pratade franska... Franska första lektionen och här har jag pluggat italienska som bara den och så pratar hon franska... Not okay... Iaf så förstod jag väl lite även om det är jättesvårt att byta från italienska till franska. Efter ett tag började hon ta närvaro och läste upp namn och såklart var inte mitt namn med, så jag fick gå upp och skriva mitt namn på tavlan medans alla tittade.
Efter ungefär halva lektionen så började jag fatta att detta inte var helt rätt, jag var inte i rätt klass. Jag ville ju dock inte avbryta lektionen så efter när läraren lämnat rummet frågade jag tjejen bredvid mig "är det här Liceo linguistico 4B?" Hon svarade "nej, det här är liceo linguistico 3A" Jag hade alltså hamnat helt fel, men alla var jättesnälla och de visade mig till rätt klassrum. Jag knackade på och läraren sa direkt, "Ahhh, Matilda!" Så jag var alltså den enda ungen som kommit 1h sent till lektionen... Eller så var det för att jag var blond?? :P Jag fick gå till rektorn och förklara varför jag var sen och hon var väldigt förstående, och visade mig bara tillbaka till klassrummet igen. Jag fick alltså bara vackert gå in i rätt klassrum igen medans alla stirrade på mig och småskrattade... Inte en rolig känsla. Jag satt i den klassen och jag har ännu inte listat ut vad det var för klass, men rätt var jag iaf!

Efter allt det här var det dags för spanska, jag har alltså aldrig läst spanska och det gjorde min lärare klart för hela klassen.. Hon kom in och hälsade på alla och sen tittade hon på mig och frågade om jag läst spanska förut och jag svarade nej, det har jag inte. "ZERO?! INGEN SPANSKA ALLS??!" skrek hon ut över hela klassen och jag satt där och ville bara sjunka genom jorden. Det ska tilläggas att min klass har studerat spanska i typ 6-7 år... Dem är bra! Efter det började iaf lektionen och läraren växlade mellan italienska och spanska hipp som happ och jag hängde inte med alls eftersom att hon pratade så fort och hela tiden bytte språk. Sedan säger hon okej nu är det dags för fraser! hon säger 7 fraser på italienska som vi ska översätta till spanska, och jag vill säga er att det inte är lätt att översätta något när man inte hänger med på vad man ska översätta. Hela lektionen satt jag med huvudvärk och var trött som bara den och det var väldigt nära att jag somna, men det gjorde jag som tur var inte.. Det hade väl varit pricken över i:et om jag gjort det också!
 
Efter det hade vi Storia d'arte alltså bild historia, men det var ingen riktig lektion direkt, hela klassen satt och prata om lite vad det vill och läraren frågade bara hela tiden hur långt det var kvar av lektionen.. Det är jobbigt när så många pratar samtidigt för du måste hela tiden koncentrera dig på vad en säger och man missar jättemycket.
 
Ja men förutom allt det här så var det väl bra? Jag pratade med några som var jättesnälla och hon som satt bredvid mig, tror hon heter Kristina, hon var jättesnäll och hjälpte mig jättemycket genom att förklara saker jag inte hann med att förstå.
Så det var min första dag i skolan, vi får hoppas att den är bättre imorgon!
Ciao, a dopo!
 
Såhär glad var jag innan skolan, var inte lika glad efter..

Kommentarer
Postat av: Eva- lillhagamamma

Åh Matilda! Du är ju så fantastiskt cool som har gett dig på detta äventyr! Det blir nog höga berg och djupa dalar men du klarar det! Ingen kan kräva att du ska förstå allt på ett helt nytt språk. Jag tror iaf att du kommer långt på din positiva syn. Kram på dig 😍

2014-09-24 @ 17:55:01
Postat av: Helena

Hej, vilken start på skolan! Förstår om du blev helt slut. Nu kan det bara bli bättre 😃. Ha det bra. Kram

2014-09-24 @ 21:47:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0