Italienarna tycker jag äter lite

Ciao allihopa!!
Okej som ni ser i rubriken så tycker alltså italienarna att jag äter lite?! Vad då lite?? Jag äter ju för fem personer!! Alltså ni som läser min blogg har ju läst om hur mycket jag äter, alltså det är sjuka mängder, och sen så säger dem att jag äter lite, jag äter alltså 3-4 gånger så mycket här än som jag gjorde i Sverige... Ja ni fattar jag äter mycket..
 
I alla fall så har jag gjort ricotta igen, den här gången var även Òlöf och Giulia med. Jag förstod bättre den här gången vad som hände eftersom att jag förstod språket, jag fick reda på att det jag trodde hette "Thumba" heter "Tuma", och bara det är väl ett tecken på att jag förstår språket mycket bättre? Nu kan jag även förklara hur man gör det. Okej jag kan förklara efter att tuman är borta för innan det var jag och badade.. Mjölken som inte har blivit till tuma kokar man upp till 80 grader och vid 80 grader så har ricotta osten stigit till ytan och man tar en slev och häller upp det i små glas. Ja det var väl en ganska kort förklaring på hur man gör ricotta ost. 
 
Egentligen har det inte hänt så mycket dem senaste dagarna, men det är rätt skönt det också med tanke på att min första vecka var helt full med grejer. Idag börjar italienska lektionerna vilket är skönt med tanke på att skolan börjar på tisdag. Jag tror jag kommer ha 1-2 italienska lektioner i veckan, lektionerna kommer att vara efter skolan och är ca 1-2 h långa. 
Min lillebror är som Kristian i PH, jag menar alltså att han attackerar mig med pussar hela tiden. Vi kan sitta i bilen och helt plötsligt så pussar Michele sönder min axel, kind eller arm. Han kan göra detta eftersom att här i Italien så använder man inte bilbälte om man inte sitter fram, där man använder det endast för att det skulle plinga hela tiden om man inte gjorde det, så kan Michele sitta och pussa min axel en sådär 50 gånger under en bilresa på 5 min.. :P eller när vi går så kan han helt plötsligt köra en puss attack på min arm, Ja ni fattar det är Michele aka Kristian...
 
Okej så italienska lektionen idag då, det var kul att äntligen få börja med den! Även om det idag inte var så svåra saker utan man skulle presentera sig själ sin familj osv, det ända som var lite klurigt det var väl att vi började med verb, essere och avere. Det är svårt eftersom att dem helatiden ändras det finns ju inte någongång då det faktisk ät lika??? Åhhhh den Italienska grammatiken är så svår! 
Jag är i alla fall glad för det är nu så många som har sagt att jag pratar bra italienska vilket är jättekul att höra! Utav oss tre utbytesstudenter som går på italienska lektionerna så pratar jag bäst italienska, men det är även jag som har gjort flest timmar och levlar på Rosetta Stone Corse, det förklarar verkligen hur mycket det ger att göra om man gör kursen!!
Nu ska jag gå och sova men här kommer lite bilder :)
Det här är mini köttbullar (polpette) fast detta är till en siciliensk maträtt och då kallas det paline di carne
Här är den silienska maträtten som var supergod "buonissima" Paline di carne in brodo. På silienska Paddunedda
Detta är pizzabotten med nutella och om ni inte smakat detta så gör det!! BUONISSIMA
Det här är Arancini, jag trodde inte allas att detta skulle vara gott eftersom att det är friterat ris och inuti är det köttfärs, ärtor, mozzarella och ett kokt ägg. Låter så disgusting men det är såååååå gott!!! När jag kommer hem till Sverige igen ska jag visa er hur gott detta är!
här är en Arancino där den står upp.
 
Okej tallriken med Paline di carne in brodo, till lunch åt jag två sådan tallrikar med lika mycket båda gångerna nästan mer andra gången och sedan efter det ville dem att jag skulle äta kött med potatis och efter det frukt... BASTA.. Mitt bästa ord här det betyder "nej nu är det stopp". Jag åt alltså bara två tallrikar med "Paddunedda" och sedan frukt, jag skippade köttet.
Till kvällsmat åt jag 1,5 arancini (man blir mätt på 1) sedan åt jag kött med potatis, frukt och glass... Och juste jag åt nån pepperoni grej också!
 
Okej nu ska jag sova, natti natti
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna K

Efter att ha pluggat italienska i 2 år är det just sådana där miniköttbullar det jag minns bäst, har väntat på att du ska skriva om dom!! É polpette con aglio e prezzemolo? Den enda frasen som verkat fastna hos mig :)

Svar: Haha ja du det verkar inte vara mycket som fastnat... Bra fras iaf för det är svin gott!! <3
Matilda Odén

2014-09-26 @ 19:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0