Ja till allt

Jag ska inte ljuga, språket är tufft. Jag förstår i princip ingenting av vad som sägs, ändå säger jag "Ho capito", det finns dock ljusa stunder då jag förstår! Problemet är bara att jag inte kan svara, det är så svårt att bilda meningar och att få till det rätt med grammatiken, även om grammatiken egentligen är en bagatell så är det ju inte kul att veta att man alltid säger "en hus" istället för "ett hus". Aja det kommer väl antar jag... En anna sak är att jag aldrig lyckas fatta vart vi ska, "Andiamo" är ett ord som används flitigt i vårat hus, det betyder "Nu går vi", men jag vet aldrig vart för jag lyckas ju som sagt alltid missa just det.. Så jag får alltid en big surprise när vi väl kommer fram. Idag till exempel så skulle vi åka och träffa en volontär som håller på att fixa med min skola, och sen helt plötsligt så var vi i en bokaffär för att köpa skolböcker till Michele! Ja lite så ser mina dagar ut, jag bara hamnar nångonstans och sen får man göra det bästa utav det.
 
Okej för att komma till rubriken, jag säger just nu ja till allt, alltså jag menar allt.. jag fattar ju inte så mitt naturliga svar är "Sì" ibland är det dock väldigt fel.. man ser det på dem och då ändrar jag ganska snabbt till "no..". Eftersom att jag säger "Sì" så ofta betyder det att jag ska vara med på väldigt mycket, men jag har nästan aldrig någon aning om vad.. Nu tror jag dock att jag har fått ganska klart för mig vad jag ska göra.. Imorgon tror jag att jag ska till nått ställe för att smaka ricotta ost, men vet ännu inte om jag ska smaka osten eller inte? allt är lite oklart eftersom jag inte fattar vad som sägs.. Jag tyckte att min värdmamma sa något om att jag ska ta hand om Michele men är inte säker. Jag tror även att vi ska sova över på ett hotell. På fredag ska jag träffa Òlöf, Giulia och hennes vänner för att äta pizza hemma hos Òlöf och Giulia. På lördag och söndag ska jag också göra något med familjen, inte säker på vad dock.. Det här med språket... Jag tror även att jag kanske är dubbel bokad imorgon? Åhhh kan ni fatta vad jobbigt det blir när man inte fattar vad de säger men svarar okej iaf och sen helt plötsligt så har man 15 saker på samma gång??
 
Okej nog om det idag träffade jag den andra utbytesstudenten, Òlöf från Island! Jag träffade henne, hennes värdsyster Giulia och Giulias kompis Jennifer, det var så kul! Jag fick äntligen prata lite engelska blandat med italienska såklart. Jennifer kunde engelska jättebra så hon lärde mig och Òlöf italienska där hon kunde förklara lite varför varför an sa så osv, så det gick jättebra. Giulia håller på att lära sig engelska så hon kunde inte så mycket än, men det var bra för då var vi ändå tvugna till att fortfarande hålla oss till lite italienska. Vi gick runt inne i Modica city och sedan gick vi till två olika kyrkor som båda var jättefina. Vi bara pratade och hade det allmänt trevligt. Att få prata med Òlöf gjorde att saker och ting blev lite lättare för vi kände precis samma sak! Allt som jag tyckte var konstigt tyckte hon också, typ som att vi  bara äter på plast tallrikar och dricker ur plastmuggar eller att man alltid har skor inne. Sen snackade vi mat och vilka mängder mat som vi äter, alltså det är galet! :D Men så gott!!
okej jag tror det var allt jag hade för den här gången..
Ciao bella!! A presto!
 
Och här kommer de utlovade bilderna:
På planet påväg till Rom 
Glass <3 <3 <3
Frukost.. Det är typ glass med pannacotta, väldigt gott :)
Från lägret, de flesta är amerikanare där av flaggan... :P
Gör pasta, mycket gott 
Här ska det bara in i ugnen
Pastamaskinen 
Kyrka + turistgrupp :P
Inuti kyrkan
 
Min stad
 
 
 
En jättefin kyrka som hade typ 100000 trappsteg innan man var framme vid den... 
Vyn ifrån den kyrkan 
Inuti kyrkan
Inuti kyrkan
Jennifer (Giulias kompis), Òlöf (Isländska utbytesstudenten) och Giulia (Òlöfs värdsyster)
 

Kommentarer
Postat av: Pappa

Du beskriver din situation på ett fantastiskt sätt. Jag skrattar åt din berättelse och inser att med den insikt och inställning som du har till din verklighet så kommer detta att bli jättebra. Sköt om dig😎

2014-09-10 @ 13:29:36
Postat av: Mormor

Jag kollade om du hade skrivit något nytt men icke.
Du sköter dig jättebra hur tror du jag skulle ha
klarat mig jag hade nog inte ens sagt ja. Vilken
vacker stad med många kulturminnen, ha det bra!

Svar: Haha mormor, ja staden är jättevacker! Allt är så italienskt på nått sätt :) Tack det ska jag, ha det bra du också mormor!! :)
Matilda Odén

2014-09-14 @ 10:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0