Mina senaste dagar

Okej här kommer lite av vad som hänt dem senaste dagarna.
I onsdags gjorde vi ricottaost! Vi åkte till ett hotell på morgonen och medans jag passade Michele i poolen så förberedde min värdmamma och värdpappa så att vi kunde göra ricottaost. Det var en ganska lång process och utav mjölken så fick vi ut både ricottaosten och Thumba (Ingen aning om det stavas så men så uttalas det iaf). Vi serverade ricottan till alla gäster som åt på hotellets restaurang. När vi var klara fick även vi äta, då var det dags att träffa släkten, de hade alla kommit dit och satt och åt av buffén när jag kom till bordet för att ta en tallrik och gå och hämta mat. Jag säger bara det, att träffa släkt och vänner i stora grupper tredje dagen man är i landet, det är INTE kul. Speciellt inte när man inte kan språket. Jag kände mig bara som ett fån och visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen och än mindre vad jag skulle säga. Jag gick iväg med Michele och en tjej som hette Maria som är i min ålder, Michele ville bara springa och eftersom att jag inte kan springa pga av mitt knä så satt jag bara och såg på, och kände mig ännu lite mer som ett fån. När man inte kan språket är det svårt att prata. Nu en vecka efter att jag kom till Sicilien förstår jag nästan allt av vad som sägs, men att prata är fortfarande svårt. Det är frustrerande att alltid sitta och tänka det här skulle jag vilja säga men jag vet inte hur, och när man väl kommit på hur man säger det då är konversationen redan förbi. Hela kvällen var jobbig, jag kände mig mest iväg och ville bara åka hem och lägga mig och sova.
 
På torsdag morgon så skulle vi åka och plocka vindruvor och även få se hur man tillverkar vin. Det var väldigt kul att ha fått gjort och kan det bli mer italienskt eller? Svar på frågan nej.. :P Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, vi åkte dit plockade vindruvor som vi sedan fick med oss hem, mycket goda btw! Vi fick sedan se hur dem rensade vindruvorna från skaftet för att de sedan åker in i en stor press, där man pressar ut saften, de åker sedan igenom ett rör och ser i en stor tunna, där ligger det sedan och jäser tills det blir vin.
 
Fredag, under dagen gjorde vi inte så mycket vi åkte runt och fixade lite med olika grejer till skolan, köpte böcker osv. Sedan på kvällen mötte jag upp Òlöf och Giulia för att åka till ett party, och nej inte vilket party som helst utan PIZZAPARTY!! Hur Awesome är inte det?? Jo, jag vet det är fett awesome! Det var jättekul iaf och jag träffade så många roliga och snälla människor! Alla är så välkomnande här, alltså jag har inte mött en ända människa som inte är det! Giulia Òlöfs syster tar glatt med mig och Òlöf för att träffa hennes vänner! Ja Òlöf mer än mig då men jag får också hänga med liksom! Pizzapartyt var lyckat och vi blandade engelska med italienska vilket är jätteskönt för då förstår jag allt, men ändå så lär jag mig jättemycket. Det var inte bara lyckat för att alla var snälla och att vi hade roligt utan pizzan var ju supergod också! :P
 
Lördag morgon tog vi bilen till vårat strandhus i Ragusa, jag hade dock missupfattat lite och trodde att vi skulle gå runt i Marinan så jag tog inte med mig en bikini vilket jag skulle ha gjort för vi var ju på stranden.. Dem ville att jag skulle köpa en bikini men jag tyckte att det kändes helt onödigt eftersom att jag har jättemånga och jag har ju faktiskt inte gjort annat än köpt bikinisar den här sommaren.. Plus så fanns det ingen som var fin och jag vill inte köpa en ful bikini för 350-450 kr, och när jag väl såg en som såg helt okej ut så kostade den 153 euro vilket är 1377 kr och den såg bara okej ut... Så nej, det blev ingen bikini för mig. 
På kvällen sedan var det en stor fest i Ragusa, jag har ännu inte kommit på vad vi firade men det var iaf en "konsert" med en fontän och efter det fyrverkerier, och en massa folk över allt!! Det var kul men jag var jättetrött hela dagen, alltså jag vet inte men man blir väldigt trött av att lära sig ett nytt språk... 
 
Söndagen började lugnt, vi hade sovit kvar i Ragusa så vi gick ner till stranden igen och jag satt i skuggan med benen i solen.. Runt ett åkte vi tillbaka till huset i Modica för att äta lunch. Jag åkte sedan till la"Piscina" Poolen för att möta upp Òlöf, Giulia, Francesca, Aurora, Anna och Giovanni. Alltså namnet Giovanni vet jag inte hur många gånger jag hört här, alla heter Giovanni, alla! Okej iaf det var väldigt kul, vi badade pratade och hade det allmänt trevligt. När min värdmamma sedan kom och hämta mig var det raka vägen hem och in i duschen, för jag hade drygt en timme på mig innan vi skulle åka iväg på en 20-års fest! Det var två tvillingar som fyllde 20 och deras föräldrar och syskon höll i ett surprise party! Det var jättekul hela kvällen, dem hade anlitat en som höll i underhållningen så det var en ganska händelserik kväll! Jag säger bara det att i Italien där går man all in när man fixar en fest! Det var en mycket lyckad kväll och vi var inte hemma förrens tre på natten.
 
Idag, måndag så har jag varit på polisstationen för att fixa med papperna satt jag får spendera mitt år här, det har varit lite problem med dem för det har inte funnits någon som vet hur man gör.. Nu är allting löst iaf och jag har nu tillstånd att stanna här mina 10 månader!
När jag kom hem därifrån så skypade jag i typ 10 minuter med n¨gra från klassen och det var så kul att få prata med dem igen!! Även om det typ gått en vecka.. Men ändå!! :)
 
Idag ska vi inte göra något speciellt vad jag vet än men vi kanske åker till havet senare i eftermiddag.
 
Ciao a tutti!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här är tunnan som jag pratade om där vinet ligger och jäser^
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Matilda, det är inte klokt vad du hunnit med mycket! Det är inte konstigt att du är trött, alla nya intryck och nytt språk. Jag tycker du fixar allt strålande. Vilken mysig familj du har fått och passa på och träna italienskan på Lill killen. Puss och kram

Svar: Jag vet, jag gör hur mycket som helst hela tiden vilket resulterar i konstant huvudvärk... Men det är ändå bra på något sätt även om det ibland blir väldigt jobbigt att jag inte förstår..."/ Det blir iaf lättare och lättare vilket är skönt! :)
Matilda Odén

2014-09-15 @ 17:27:27
Postat av: Pappa

Du verkar inte ha det långtråkigt. Jag blir imponerad att du redan förstår det mesta av vad som sägs.. Ser fram emot fler inlägg på bloggen.

2014-09-16 @ 08:02:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0