Ni har aldrig ätit riktig italiensk mat

Okej så nu har jag varit här mer än halva tiden och jag kan nog lugnt säga att jag har ätit det mesta av vad som klassas som traditionell italiensk mat, och efter detta så kan jag nog med största säkerhet säga att ingen utav er någonsin har ätit italiensk mat. Ja om ni inte har bott här då. Det spelar ingen roll om ni varit i Italien på semester eler ätit på en italienskrestaurang för det som serveras på restaurangerna är inte den riktiga italienska maten, det som serveras är vad turisterna vill ha, vad dem tror är italiensk mat, inte vad som egentligen är det. För jag menar när jag föreslog att vi kunde äta pasta med pesto och kyckling då bara tittade dem på mig och frågade kan man äta pesto och kyckling ihop? Men hallå hur italienskt är inte det tycker vi?
Eller smält mozzarella med kyckling eller liknande, det har jag aldrig sett, jag har faktiskt inte sett smält mozzarella överhuvudtaget. Nej det som serveras här vardagligen är typ en pastarätt som kan var med pesto, tomatsås, eller bara skyn från köttet eller simpelt skyn från pastavattnet. sen så får man ett stycke kött som antagligen är stekt i vin, och efter det någon form av efterrätt. Det här med krämigpasta ihop med kött/kyckling eller liknande det har jag bara sett när vi äter ute på restaurang, annars är det jag som står för den sortens matlagning, tar dit lite "italienskt kök". Arancini är också väldigt italienskt (mest sicilienskt) men det var det väl ingen som hade hörttalas om innan? Sen så är det ju även den ljuvliga piadinan som också är väldigt poppis här och så självklart pizzan!
Sen har jag också kommit på vad "Al dente" betyder jag vet inte om det är jag som varit trögfattade eller om faktiskt alla tror som jag trodde? Iaf så har jag alltid trott att man säger pastan är Al dente när pastan är super god, men så mina vänner är det inte! När pastan är Al dente då är den lite lätt/väldigt underkokt och man måste alltså använda tänderna för att tugga den. Direkt översatt så betyder alltså Al dente typ för tänderna så det blir ett tuggmotstånd helt enkelt, Al dente betyder alltså inte att pastan är perfekt.
Så där har vi ett kort inlägg om italiensk mat.
Ciao a tutti e buonanotte ci vediamo. Un grande bacio da me a te.

Kommentarer
Postat av: Lillhagamamma

Nice att det snart är dax för nedräkning inför hemkomst till Sverige . Jag visste faktiskt vad al dente betydde. Arancinia är det ngt med apelsin? Piandina har jag ingen aning om vad det är dock - berätta! Ciao Bella!

2015-02-10 @ 06:56:53
Postat av: Big sissy

Hahaha:'D Roligaste jag hört att du inte visste vad al dente betydde! Fler såna här korta och bra inlägg tack! Tro mig, du kommer tacka mig sen, och framförallt dig själv när du kan gå tillbaka och kolla sen!

2015-02-14 @ 11:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0