Jul och Nyår

Hej igen!
Så nu har jul och nyår passerat och jag har fått uppleva det på ett litet annorlunda sätt i år! Julen bestod av mat i massor och även en del vin... På självaste julafton, eller dagen innan julafton som dem säger här alltså den 24 december så kom hela tjocka släkten hit på kvällen, så under dagen så var det mycket förberedelser. Jag hann dock prata med familjen där hemma vilket var skönt, även om vi hade vissa tekniska problem...
Runt åtta började folk komma och det slutade nog med att vi var runt 25 stycken. Vi körde en lek som min kära mamma hade skickat hit ända ifrån Sverige, vilket innebar att alla smakade 10 sorters pepparkakor för att betygsätta, jag kan nu meddela att för italienarna så vinner Swits pepparkakor ifrån Rusta och även Annas pepparkakor som fick lika mycket poäng. Spännade smak, och vissa tyckte dem var godare än andra som hade lite problem med den starka smaken av kanel.. Efter detta satte sig alla och åt, och julmat för italienare är inte som julmat för en svensk, utan det var mer som än vanlig måltid med lite mer mat... Vi åt focaccia, arancini med mer. Det blev även en hel del vin... Lite för mycket för min del... men inte så mycket att det syntes utan jag fick nog bara lite roligare helt enkelt.. :P Sen så spelades det kort och jag fick lära mig fler kortspel med den sicilienska kortleken, vi spelade med pengar och spelet handlade mycket om tur, vilket varken jag eller min värdpappa hade vilket resulterade i att vi förlorade räääättt så mycket pengar... Vi fick hela tiden ropa "Antonella vi behöver mer!!" haha ja så det var väl inte så lyckat men väldigt roligt!
Runt 12 så öppnade vi alla presenter, och jag fick jättefina presenter och jag vill tacka alla där hemma som har skickat så fina presenter till mig! Ps. Era kommer snart, lite strul med den italienska posten bara...
Ganska strax efter detta så åkte alla hem så det blev inte en jättesen kväll.
Den 25 och 26 så åkte vi och titta på Presepe både live Presepe och uppbyggda, live presepe är lite där dem visar hur det var förr och dem visar även Maria, Josef och Jesus när han föddes typ, rätt så fint men det räcker med att titta på ett för det är i prencip samma sak. Uppbyggda är ungefär samma sak, lite svårt att förklara så jag får helt enkelt låta bilderna prata för sig :)
 
Dagarna mellan nyår och jul så har jag inte gjort så jättemycket, varit en del med familjen och en del med Ólöf.
 
Nyår då, ja det är väl en dag jag sent ska glömma i alla fall. Dagen började rätt så bra, och runt sex åkte jag hem till Ólöf för att göra mig i ordning innan vi skulle hem till Matilde Sammito för att äta med henne och hennes familj. Jag kan meddela er att på nyår så äter man fisk, i mängder. Det är bokstavligt talat bara fisk, fisk till förrätt, fisk till varmrätt nummer 1 fisk till varmrätt nummer 2 okej vi fick i alla fall inte fisk till efterrätt, tack och lov! Men det var gott även om jag verkligen inte gillar bläckfisk, vilket är så populärt här! Alla äter bläckfisk och alltså för att vara ärlig, det är så äckligt. Det var trevligt även om jag och Ólöf kände oss lite utanför eftersom vi bara kände Matilde, och alla andra var typ släkt så dem kände varandra jättebra, på tolvlaget så kindpussade man varandra och sa "auguri, buon anno nuovo!" eller bara "auguri" kl 12.30 skulle vi ta bussen för att åka till Club Soda och dansa, vi hade betalt biljetterna men Ólöfs klasskompisar som åkte bil hade dem. Bussen var en timme sen och under tiden som vi väntade så började det snöa, första gången på 10 år. Snön hade inte kunnat välja en sämre dag. När vi har stått ute och väntat i en timme så ringer Ólöfs klasskompisar och säger att dem inte kommer kunna åka och dansa eftersom att han som körde inte vågade ut och köra pga snön, detta betydde alltså att inte heller vi kunde åka eftersom de hade biljetterna och utan biljetterna så kommer man inte in. Vi hade alltså då betalat 30 euro vilket motsvarar cirka 300kr, stått ute och väntat på bussen i en timme i minusgrader och snöstorm och vi fick alltså inte ens åka och dansa, så det sög ju lite. Så när vi sedan står och väntar på att Matilde Di Rosas pappa skulle komma och hämta oss för att skjutsa hem oss så kommer bussen och vi kan alltså se hur den åker iväg utan oss, för er som undrar så var det en underbar känsla. 
Det har inte snöat här på 10 år men snön väljer att komma på självaste nyårsafton så att den kan förstöra lite extra för folk, det var inte lite snö som kom heller utan hela 20 centimeter, (as mycket här, italienarna har aldrig sett så mycket snö!). 
Så jag summerar min nyårsafton som piss dålig.. 
Vi får hoppas att nästa nyår blir awesome, oh wait it's in a year!
 
Julmat innan ugnen :)
 
Bakade lussebullar :)
Juldagen den 25, åt mat hemma hos nonni 
Utan Pietro (internskämt)
Här lyckades han komma med igen...
Och här är han borta igen.. :P
Kyrka i Ispica.
Presepe live 
Dålig kavilitet, behövde zooma plus att det är mörkt.. men live presepe 
 
 
Presepe uppbyggt eller vad man nu ska säga..
 
 
 
 
 
Presepe gjort av pasta!
Vad är väl mer italien än det?
Trappan i Caltagirone
 
 
Nyår som började så bra...
Matilde Sammito och jag
+ Ólöf
Tolvslaget
Ganska glada
 
 
 
 
 
 
Inte alls lika glada.... (Har aldrig varit så ledsen för att det snöat...)
När vi kom hem, var jag ungefär såhär glad.
Snögubben dagen efter, italian style. Tomat som mun, ingerfära som näsa, nötter som ögon och keps som näsa)
Snö är kul! :P

Kommentarer
Postat av: Mamma

oj oj oj Matilda. Så häftigt att du får uppleva allt detta. När man tittar på bilderna, så får man verkligen en känsla av Italien (som jag föreställer mig det). Det kommer fler nyårsaftnar men lite synd att ni missade allt! Kram mamma

2015-01-06 @ 14:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0