"Hon pratar ju bättre italienska än Italienarna"

Idag i skolan så fick jag höra utav min biologi lärare att religions läraren hade sagt "Matilda pratar ju bättre italienska än italienarna själva".
203 dagar har jag varit här och jag kan säga er att det har inte varit lätt varje dag, men det har varit värt det för de bra stunderna väger upp de dåliga. Kommentarer som dessa får mig att typ hoppa på små rosa fluffiga moln och jag vill inget annat än att le med hela kroppen. Idag fick jag minsann inte lite komplimangar utan fick även höra att jag är mycket intelligent (vilket inte händer sådär jätteofta så man får ju ta åt sig :P), jag hade även franska förhör idag och inte för att hon sa nått men hon satt och log hela förhöret så jag tror att det gick bra :)
 
Men nu kom jag ifrån ämnet lite det jag skulle prata om var ju såklart språket, hur svårt är det egentligen att lära sig ett nytt språk? Svaret på den frågan är ju beroende på personen ifråga men jag skulle vilja säga att det inte är allt för svårt. Jag erkänner att det första dagarna var ett helvete, jag förstod inte ett ord. Redan efter några veckor blev det dock bättre, jag började förstå sammanhang när folk pratade med mig, att hänga med i en konversatsion fungerade fortfarande inte, jag kunde inte heller tillägga något, bara att prata var väldigt svårt och för att lägga till en komentar måste det gå snabbt, det hände ofta att jag kom på hur man sa något när de som prata redan var inne på ett nytt ämne. Efter ungefär två månader började jag förstå konversationer, nu kunde jag även tillägga mina ideer och tankar. Tre månader, nu började det närma sig jul och bara det är en tuff period men nu gick det i alla fall bättre med språket, här kunde jag prata (med mycket gramatiska fel) och jag började förstå allt. Fyra, fem och sex månader under det här månaderna går allt bara lättare och lättare, jag förstår mer och mer varje dag och jag har absolut inga som helst problem att förstå en konversatsion, jag kan till och med hänga med om det pågår flera konversatsioner. Att prata är inga problem, inte heller att skriva. Det ända som jag fortfarande har en del problem med är grammatiken för att italienskans grammatik är så pass svår, jag har ändå blivit jättemycket bättre och säger inte längre jättemycket fel, men det är såklart att felen finns där jag är ju ännu inte felfri.
 
En annan av min lärare sa att jag måste göra mer i skolan nu för nu kan jag ju "skriva, läsa och förstå, summera en text, jag förstår när de pratar och jag kan prata" Först så blev jag typ "men asså vad begär dem, det här skolåret räknas ju inte ens!" sen så tänkte jag efter och insåg att det där är ju också en komplimang det visar att dem har sett att jag klarar av att göra mer, att jag nu är tillräckligt bra på italienska för att klara av att även studiera ämnena precis som mina andra klasskamrater. Innan har jag fått lite specilbehandling och inte gjort lika mycket som de andra men nu ska jag alltså börja göra precis lika mycket..
 
Men iaf tillbaka till ämnet, jag skulle vilja säga att det inte alls är sådär överdrivet svårt att lära sig ett nytt språk utan man måste bara vilja det själv och man måste tvinga sig själv till att bara prata det spårket för annars så lär man sig inte. Det är också viktigt att lyssna, lyssna när andra pratar för då snappar man upp ett och annat om hur man säger det och hur man säger det korrekt. 
Det var det mina vänner trevlig helg! Btw imorgon så är det bara 100 dagar kvar tills jag kommer hem.
Puss och kram Sverige
(bilden har inget med texten att göra men den är ju rätt rolig iaf)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Året i Italia gör väl att du kan tenta av och få ett fint svenskt betyg som kan hjälpa dig i framtiden så på sätt räknas det kanske , och sen all upplevelse och erfarenhet 😍 / Lillhagamamma

2015-03-27 @ 22:21:26
Postat av: Anonym

Hej! Jag är lite intresserad av att åka till Italien på utbytesår, som du! Men jag har inte så mycket kunskaper inom italienskan. Hade du läst mycket italienska innan du åkte? Tack på förhand :)

Svar: Hej!Åh vad kul att du funderar på att åka till Italien! Jag själv är jättenöjd med mitt val och har hittills haft ett toppen år här. När jag kom till Italien så kunde jag verkligen inte prata eller förstå i princip någonting, jag hade gjort kursen som man får gratis av AFS (organisationen som jag har åkt med, och som jag rekommenderar starkt eftersom att jag själv är väldigt nöjd med den), innan jag åkte hade jag gjort fyra delar utav fem och även om jag inte tyckte att det hjälpte sådär jättemycket när jag väl kom så har jag förstått i efterhand att den faktiskt hjälpte mig för jag fick ändå en lite grund att stå på. Okej missförstå mig rätt, jag var verkligen inte bra på italienska när jag åkte, den första veckan var rent utsagt ett helvete, jag förstod inte mer än nått ord här och där och allt jag sa var typ "Si" vare sig jag fattade eller inte :P
men efter ett tag så kommer det snabbt och man förstår mer och mer.
Om du väljer att åka så tycker jag att det är ett bra val att åka till Italien, inte bara för att det är ett fint land, fint språk och god mat men även för att efter året så är det väldigt lätt att komma tillbaka och hälsa på, som jag, jag har redan bestämt att jag ska tillbaka i september! :)
Vad du än väljer så blir det nog bra, har du några fler frågor så kan du antingen maila, skriva här eller lägga till mig på Facebook :)
mail: [email protected]
Facebook: Matilda Odén
hoppas mitt svar hjälpte dig lite iaf :)
Matilda
Matilda Odén

2015-04-13 @ 16:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0