Den italienska skolan

Så egentligen har det inte hänt så mycket som är värt att säga istället tänkte jag räkna upp lite skillnader mellan Italien och Sverige, sådant som jag har reagerat på.
 
Så okej skolan är ju en stor skillnad inte det är inte bara det att skolan är på Italienska utan allt i skolan är faktiskt annorlunda. Sättet de lär ut på är att läraren pratar och eleverna lyssnar och antecknar, jag har ännu inte fått en ända uppgift där vi ska leta egen fakta och faktiskt skriva något eget. Vi fick en gång förresten i Bildhistorian att vi skulle ta reda på något men det ända vi gjorde var att googla det och sedan kopiera, klistra in och skriva ut. Hade vi gjort det i Sverige hade vi garanterat fått F eller 0 som dem säger här borta. Sedan är det proven, där har man turer om vilka fyra-fem personer det är som ska gå fram och sätta sig vid katedern och prata om det man har läst, vi har alltså bara muntligt, tror vi haft ett skriftligt. Grejen med dem muntliga är att när jag hade det i engelskan så hade jag pluggat in tillräckligt mycket för att kunna prata om Shakespeare som vi hade prov om, jag hade pluggat så att jag hade en helhet, och sedan lite av varje precis som jag skulle ha gjort det i Sverige. Total fel, här pluggar min varje ord som står i boken, så när jag fick frågan vad händer efter att drottningen har dött så stod jag där som en fågelholk och ba:
"Jaa, alltså hon drack ju vinet så hon dog.." min lärare "Ja men vad hände efter det?" "Ehh, ja alltså drottningen drack ju vinet och dog..." Lärare "Jaha... men alltså EFTER det?" jag "Ja, hamlet blev väl lite ledsen kanske?" Lärare "Joo, det blev han väl men det viktiga, med den här scenen... Martina vet du?" 
Så det var väl inte jättelyckat även om jag lyckades få en 8 på testet, vilket motsvarar ett starkt B. Så nästa gång ska jag plugga varjeord helt enkelt, för mina klasskompisar praktiskt taget läste direkt ur boken, dem visste varje mening. Jag freebasea lite mer.. :P Fast min lärare gillade faktiskt att jag var så "personlig".. (endast för att jag inte visste vad som stod i boken...)
 
Sen har vi den roligaste skillnaden vilket är att det inte finns toalettpapper inne på skoltoan, utan man får ta med eget toalett papper, så alla har "näsdukar" att torka sig med. Sen finns det inte heller någon toasits! Haha så det r väl lite annorlunda!!
 
Respekten för lärare är också helt annorlunda och man kallar dem alltid för "Ni" och jag kan nog inte ett ända namn för man säger alltid "profesoressa" eller "professore" (lärare och lärarinna), och när man frågar hur mår ni säger man "Lei come sta? vilket betyder "Hur mår Ni?" och att gå ut utan tillåtelse är absolut förbjudet så man måste alltid fråga om man ska på toa eller liknande.
 
Man har även bara en rast på 10 minuter under hela dagen så går man från 8-13.40 och sedan åker man hem för att äta mat. Lärarna är dock alltid 10-20 min sena så den tänkta 1h lektionen blir oftast bara 40 min max pga att dem pratar om annat och är sena. 
Som ni ser så ska jag äta pizza ikväll, med min familj och Ólöf!! så det blir kul!
Det var allt jag hade för idag men vi ses snart igen Ciao! <3 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ha,ha....vad roligt att få veta lite om skolan och vilka skillnader det är! Kram ❤️😘

2014-11-01 @ 14:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0