Äntligen ett nytt inlägg eller vad säger ni?

Hej igen alla, long time no see!! 

Förra inlägget var väl kanske lite deppigt??  Jo jag får nog säga att det var rätt deppigt.. Men jag ska säga er att det verkligen var en helvetes vecka, och en helvetes vecka blev till två helvetes veckor och nu är vi väl inne på den tredje då. Nejdå jag ska inte vara så negativ jag måste ju se positivt på det här, annars blir det ju inte kul om jag ett helt år ska gå runt och tycka att livet suger. Även om det ibland känns lite så. Det finns dock också stunder där jag tror att allt ska bli bra där det äntligen ska vända till det positiva, stunder då jag tror att nu har jag äntligen fattat det, nu har jag äntligen någon att prata med på rasten. Men här är jag och här sitter jag fortfarande själv på rasten och äter min macka med salami, mackan är i alla fall väldigt god! Förra veckan trodde jag att det skulle vända till exempel då två jättesnälla tjejer hjälpte mig med spanskan hela idrottslektionen, jag trodde att nu hade jag äntligen fått lite vänner att hänga med på rasten, men nja, så var inte läget. Dagen efter det så var det en tjej som prata med mig hela morgonen vilket fick flera att prata med mig, men sen när det var rast så var jag själv igen. Det är det som är grejen att det känns ibland bra på lektionerna då jag pratar med några, ofta med det jag behöver hjälp med though.. Typ hjälp att fatta vad vi fick i läxa, lärarna räknar ju bara upp nummer ifrån boken och det är inte så lätt att hänga med på: Duecentoquarantanoveducentosessantasetteseinove e trecentosettantasei! Och där sitter man ba och vänta vad sa du efter tvåhundra??? Nej skoja det börjar faktiskt också komma, det blir lättare och lättare att följa med på vad vi får i läxa eftersom att vi får hur många som helst varje dag. Vilket gör att jag varje dag efter skolan sitter med minst tre läxor som jag måste hinna göra till dagen efter, det kan vara allt ifrån franska och spanska till bild historia, fysik, eller italiensk litteratur. Egentligen är nog inte läxorna så svåra eftersom att läraren oftast pratar om det på lektionen men för mig som inte fattar lektionen är det sjukt svårt. Så skolan är fortfarande inte så bra… Det är också pågrund av all läxa som bloggen uppdateras mer sällan, för även om jag inte fattar nått så sitter jag ändå och pluggar i 5-6 h varje dag…

Okej så efter mitt senaste inlägg så pratade jag med AFS och min värdfamilj och bad om att få byta linje men de tyckte att det var alldeles för tidigt för att bestämma det, så jag har till på fredag på mig att bestämma om jag vill stanna i den här klassen eller inte, och jag har inte bestämt mig än för ibland känns det som sagt bra medans andra gånger känns det bara skit. Så vet inte riktigt vad jag ska göra med det än, men jag uppdaterar er när jag har tagit mitt beslut.

Okej nu till det lite roligare nyheterna, jag har hundvalpar, lammungar och kultingar!! Alltså dem alla är sååå söta! Bilder kommer längre ner i detta inlägg. :)

Jag har även varit på en festa för pistachnötter i Bronte "Sagra del Pistacchio", Bronte ligger ungefär två timmar ifrån mig med bil, så vi åkte dit på morgonen och var där hela dagen i princip. Allt är av pistach, alltså allt, till lunch åt jag till förrätt lättrostat bröd med pistachkräm, varmrätt (1) pistachpasta, varmrätt (2) pistachköttbulle, pistachkorv tillsammans med potatisklyftor, efterrätt (1) en typ av kaka med pistachsmör i eller vad man ska säga vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara vad det var och jag glömde ta kort.. woopsi.. aja efterrätt (2) Pistachglass, det var rena drömmen, alltså den pistachglassen är den godaste glassen jag någonsin ätit, kanske det godaste jag någonsin ätit? Jag vet inte men det var en dröm! Efter att vi strosat runt inne i Bronte och gått in tre eller fyra kyrkor så åkte vi vidare för att titta på ett slott som låg en liten bit utanför Bronte, vi gick aldrig in i slottet men vi såg trädgården osv och det var jättefint, bilder kommer längre ner. Efter att vi gått runt i trädgården och på lite andra ställen runt om slottet så åkte vi vidare för att träffa en vän till min pappa som bodde ca 30 min därifrån. Staden hette Adrano och där träffade vi Pietro min pappas kompis och hans familj, vi åt granita con brioche och därefter åkte vi till en en bro som heter "Ponte dei Saraceni". Bron är rätt känd för hur många det är som har dött vid den.. Men lugn ba lugn jag dog inte :P Det är inte så att folk hoppar ifrån bron, utan dem badar under den och det är jättefarligt eftersom att det är så många klippor och vattnet är så strömt. Jag skulle säga riktiga idioter men det är jag det.. Efter att vi hade sett den var det dags att åka hem ifrån en fantastiskt bra dag!

I lördags var jag i Ragusa Ibla, där det var något utav en festa så det var massa folk där, kul att se!! Finns inte så mycket mer att berätta utan bilderna får tala för sig!! :)

I söndags alltså igår var jag i Ragusa igen och besökte slottet, "Castello Donnafugata" det var så fint, I fell in love with it och vill typ flytta in. Alltså även fast det såklart var gammalmodigt så var det så fint! Även trädgården var underbar och vi gick in i en labyrint där vi inte hittade utvägen.. Men det var ju också en upplevelse! Jag har tyvärr inga bilder från inuti själva slottet då det var förbjudet att ta kort, men från trädgården så har jag en massa!!

Idag har jag varit i skolan igen oh ja den var väl som vanligt, men efter skolan hjälpte jag min värdmamma att köpa kläder till ett bröllop som är på lördag, jag skulle egentligen ha följt med men jag ska tyvärr till Palermo.. Det är så otur att det blev precis över samma helg som bröllopet för jag hade verkligen velat gå på ett italienskt bröllop.. Men det ska bli kul att åka till Palermo också!! Det är med AFS vi har vårt sex veckors läger där med hela Sicilien så det kommer bli rätt många, det ska bli så kul att träffa alla igen!! :)

Okej så jag har typ över hundra bilder som jag skulle vilja posta men det går ju inte riktigt... Så därför ska jag se om jag kan klippa ihop ett bildspel för att få med så många som möjligt, lovar att det inte kommer vara hundra bilder där i men det är ett lättare och kanske lite roligare sätt att visa fler bilder på, och så får ni några videos :) Ska försöka fixa klart det imorgon för nu ska jag sova.

Godnatt kramar från Italien <3


Kommentarer
Postat av: Helena

Massa kramar till dig Matilda! Snart kommer du att förstå språket och det kommer att bli lättare att hänga med. Du fixar det! Ha så kul i Palermo. ❤️❤️

Svar: Ja, snart så sitter det nog och då hoppas jag att allt blir bättre, Tack!! Kramar <3 <3
Matilda Odén

2014-10-06 @ 23:11:15
Postat av: Anne

Är så stolt över dig, du är jätte duktig!

Svar: Bästaaa Anne <3<3<33<3 Puss på dig bästis I miss you<3
Matilda Odén

2014-10-06 @ 23:47:34
Postat av: Eva lillhagamamma

👏👏👏 att det blir bättre! Ännu bättre blir det! Hoppas det ordnar sig med skolbytet så du känner att det blir rätt väg! Kämpa på Bella! Kram!

2014-10-07 @ 05:54:14
Postat av: Mormor

HEj!Det är inga korta inlägg du gör,det verkar som det går framåt med korta myrsteg, hoppas du får kul i Palermo synd att du missar bröloppet Kerstin berättade om sitt Italienbrölopp i sommras det var ett riktigt baluns i dagarna två. Sköt om dig och det bra. Hur är det med ditt knä?
Kram

Svar: Njaa inte direkt.. Men det finns ju så mycket att skriva!! Ja jättesynd, vill verkligen gå på bröllopet!! Knät är fortfarande inte så bra... Men jag håller på att träna upp det :)
Matilda Odén

2014-10-07 @ 17:43:08
Postat av: Big sis

Jadu, skolsituationen känner jag igen precis! Även om det var engelska var sydstatsdialekten inte att leka med;) nej skoja, förstår att du kanske har det lite jobbigare än vad jag hade det, men jag känner verkligen igen kompissituationen i skolan! Ens dagen kunde man prata jättemycket med någon, nästa dag hälsade de inte när man mötte dem i korridoren! Jag menar Whats up med det liksom!? Men kämpa på, för jag lovar dig! Det blir bättre!!!

Och glöm nu inte din systers födelsedag på Tordag! Puss, älskar dig!

2014-10-07 @ 22:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0