Il primo giorno in Sicilia

Okej, nu har jag varit i Italien i tre dagar. De första två har jag dock bara pratat engelska, så idag var det upp till bevis för hur mycket jag kunde. Det var inte så mycket... På lägret i Rom träffade jag alla som ska bo i Italien det här året, och det är många vill jag säga, 470 studenter! Jag träffade en Tjej som hette Olöf hon kommer ifrån Island och ska bo i min stad det här året, så vi kommer att gå på samma skola! Jag träffade även Kristi, en tjej från USA och hon hade med sig Swedish Fish's som jag fick smaka, dem var faktiskt jättegoda!!

På söndag morgon tog jag och ca 20 andra som också ska till Sicilien, planet till Catania.
När vi väl kom fram till Catania och kom ut genom terminalen så stod min familj och väntade på mig med en jättefin skylt och Michele hade ritat en bild på mig och honom. Det var full fart direkt med bilder och massa italienska. Michele pratade på om allt möjligt så fort vi träffades och det var jätteskönt även om jag inte fattade typ ett ord av vad han sade eftersom han pratade så snabbt och att alla andra pratade runt omkring mig. 

Ganska direkt efter att vi kommit hem så var det mat. Det serverades tortellini med köttfärssås (Rauga), jag åt mig  mätt på den men ack så dumt, för det var ju såklart inte slut där inte! Utan det var bara fram med en ny tallrik och så skulle vi äta kött tillsammans med en väldigt sällsynt svamp (funghi), det var jättegott och jag gillade speciellt svampen! Det serverades även en "Gelantini" det var typ sardiner eller liknande i en gelékub, jag åt en sådan men det var inte min favorit, men jag fick helt enkelt äta upp det också. Efter det kom det in efterrätt, en tårta där det stod "Benvenuta nella nostra famiglia Matilda" vilket betyder "Välkommen till våran familj Matilda" Jag trodde ju att det skulle vara slut efter tårtan  men nej där trodde jag fel.. Efter tårtan kom det in vattenmelon (anguria), alltså så mätt som jag var då var det länge sedan jag var... Det ska tilläggas att den inte var upp skivad utan alla tog typ en tredjedel var och så fick man skiva upp den själv och äta hela den. Vattenmelonen var så god, den var helt enkelt perfekt!

Jag och Michele gick ut och det visade sig att jag både har grisar, höns och en pool!! En glad överraskning, grisarna var jättesöta, dem hade två stycken kultingar!

Runt åtta på kvällen var det dags att åka hem till "Nonno" och "Nonna" för att säga hej. Det var så Italienskt, Nonna kramade mig och kindpussade och sa "bella!!..... belissima....bella" alltså hon sa något mer mellan punkterna men jag hängde inte riktigt med... Vi satt och pratade hemma hos dem ett tag, eller jag satt och lyssnade och försökte förstå vad alla sa.. Alltså Italienska är rätt så svårt så jag sitter mest med en google translate i handen hela tiden.. Nejdå vissa meningar förstår jag faktiskt! Men om det är någon som ska åka i framtiden rekommenderar jag att man pluggar mycket italienska innan! 

Vi åkte sedan in i Modica city, det var så vackert!! jag tog dock inga bilder igår men jag lovar att jag ska göra det snart!! Där gick vi runt och tittade lite och vi träffade vänner till min familj stup i kvarten, och då var det "Buona sera!" och kindpussar, stå och prata ett tag för att sedan gå vidare, vilket betydde mera kindpussar och ett "Ciao" eller som jag sa "Piacere" vilket beyder trevligt att träffas i det sammanhanget. Sedan kom vi fram till där vi skulle äta, och efter den mega lunchen som jag ätit så var jag ju fortfarande inte hungrig.. Men jag åt ändå, jag kommer inte ihåg namnet på vad jag åt men det var jättegott!! När jag lyckats få i mig den så frågade Lorena om jag ville smaka en annan sak kommer inte ihåg namnet på det heller, men det var som en calzone men innehöll istället en slags korv. Jag sa först "No grazie, sono basta!" Som betyder "nej tack, jag är jättemätt!" men det gick bara ett litet tag och de frågade vill du inte smaka lite, lite, lite då. jag sa okej och förväntade mig en tugga men fick halva :P Hahah även om jag var proppmätt så var den ändå jättegod.

 Vi gick hem och träffade ännu mer folk som kände familjen och sedan när vi kom hem så skulle vi äta mer glasstårta, den som vi ätit tidigare under dagen. Den var riktigt god men jag var sååå mätt!!
Efter det gick jag upp och la mig och sov, jag var så trött efter att ha koncentrerat mig hela dagen.

Idag ska vi fixa mobilen till mig och lite andra grejer, jag tror även att jag och Antonella ska åka och handla. Men nu ska jag gå och duscha så vi hörs sen!

A presto!
(bilder kommer sen)


Kommentarer
Postat av: SysterYster#1

Men asså helskotta vad mat du får äta!!! AVIS till tusen! Och jag förväntar mig massor av bilder eftersom du har min kamera.... Och Michele verkar så söt!! Ha det bäst <3

Svar: Jag vet, hur mycket som helst och jag kan lova er att det inte är små portioner!! Lovar ska ta lite bilder bara för din skull :PMichele är så söt!! <3
Matilda Odén

2014-09-08 @ 14:22:25
Postat av: Mamma

Vad roligt att få följa dig på bloggen! 💕

2014-09-08 @ 18:02:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0